ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ

Αντιμετώπιση δυσκολιών σε βασικές δεξιότητες της φυσιολογικής ανάπτυξης

Βασικός παράγοντας της επιτυχημένης θεραπείας είναι ο εξατομικευμένος σχεδιασμός της θεραπευτικής παρέμβασης.
​Όσο πιο έγκαιρα εντοπιστούν οι δυσκολίες του παιδιού ή οι τυχόν διαταραχές στην ανάπτυξή του, τόσο καλύτερο και ταχύτερο θα είναι το αποτέλεσμα της παρέμβασης.

Σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνεται γρήγορα αντιληπτό ότι ένα παιδί χρήζει εργοθεραπευτικής παρέμβασης και υπάρχει τάση από το οικογενειακό και ευρύτερο περιβάλλον να ερμηνεύει τη συμπεριφορά του λέγοντας πως ίσως ζηλεύει, βαριέται, είναι ζωηρό, επιθετικό, πεισματάρικο. Το παιδί επικοινωνεί μέσω αυτής της συμπεριφοράς και θα πρέπει να εντοπιστούν οι δυσκολίες που μπορεί να υπάρχουν. 
image-306015-paidi_banner_2.w640.png
ΔΥΣΠΡΑΞΙΑ
Σωματοδυσπραξία – το παιδί «δεν μπορώ»
-Προτίμηση σε φανταστικά παιχνίδια ή στις συζητήσεις αντί να κάνει πράγματα
-Προτίμηση στις καθιστικές δραστηριότητες, αντί να παίξει ενεργητικά 
-Ακατάστατο στο φαγητό του
-Ατημέλητη εμφάνιση
-Σύγχυση όταν δεν μπορεί να κάνει κάτι λόγω των φτωχών κινητικών δεξιοτήτων του 
Στασικές δυσκολίες – το παιδί «δεν θέλω»
-Δείχνει βαριεστημένο και τεμπέλικο
-Δείχνει αδιάφορο
-Κουράζεται εύκολα
-Δείχνει αδύναμο
-Δυσκολεύεται να παραμείνει σε δραστηριότητα

Αν δεν εντοπιστεί η δυσπραξία, οι δυσκολίες παραμένουν και επηρεάζουν τη ζωή του παιδιού στο σχολείο. Αυτό οδηγεί συχνά σε αύξηση της απογοήτευσης και μείωση της αυτοεκτίμησης. 

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ
​Τα παιδιά με την «Αναπτυξιακή Διαταραχή του Συντονισμού των Κινήσεων» (ΑΔΣΚ) αντιμετωπίζουν δυσκολίες που σχετίζονται με τις κινητικές δεξιότητες, όπως: δυσκολίες με το ντύσιμο, να δέσουν τα κορδόνια τους, να κάνουν ποδήλατο, να παίξουν με τη μπάλα, το γράψιμο, τις δεξιότητες παιχνιδιού, την εμπλοκή τους σε δραστηριότητες ελεύθερου παιχνιδιού και αναψυχής. Έρευνες απέδειξαν ότι αυτές οι δυσκολίες παραμένουν τόσο στην εφηβεία, όσο και στην ενήλικη ζωή. ​

Οι λειτουργικές δυσκολίες που βιώνουν τα παιδιά με ΑΔΣΚ πηγάζουν από προβλήματα κυρίως στους εξής 3 τομείς:
(1). Κακός έλεγχος της στάσης του σώματος 
(2). Δυσκολία στην εκμάθηση κίνησης 
(3). Ανεπαρκής αισθητικοκινητικός συντονισμός 

ΔΥΣΓΡΑΦΙΑ
Η δυσγραφία αφορά στις δυσκολίες στη γραπτή έκφραση, στην εκμάθηση και αφομοίωση της ορθογραφίας, στη σύνταξη και την αναγνωσιμότητα. Η επίδοση στη γραπτή έκφραση είναι κατώτερη από το αναμενόμενο επίπεδο, με βάση το IQ και την παρεχόμενη εκπαίδευση. Εικόνα με γρήγορη γραφή, έλλειψη ελέγχου, άσχημα γράμματα, μικρές παύσεις, χωρίς άνεση και ρυθμό. Κλειδί για την επιτυχή αντιμετώπιση της δυσγραφίας κρίνεται η πρώιμη διάγνωση και η θεραπευτική παρέμβαση. 

ΑΥΤΙΣΜΟΣ - ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Η πρώιμη ανίχνευση του αυτισμού φαίνεται, πλέον, να έχει τεράστια σημασία για την έγκαιρη αντιμετώπιση των δυσκολιών που εμφανίζει ένα παιδί. Ο στόχος είναι να υπάρχει θεραπευτική παρέμβαση από τις πολύ πρώιμες ηλικίες, ώστε να μην παγιώνονται και να είναι ευκολότερο να τροποποιηθούν και να αλλάξει ο νευροδιαβιβαστικός τρόπος λειτουργίας του εγκεφάλου του παιδιού. 

Υπάρχουν, πια, πολλά σημεία ανίχνευσης των πρώιμων συμπεριφορών που θεωρούνται ανησυχητικές τόσο από τους γονείς, όσο και από τους Παιδιάτρους: Απουσία κοινωνικού χαμόγελου προς τον ενήλικα, φτωχή αντίδραση ή αδιαφορία στο παιχνίδι, απουσία ή πολύ φτωχή βλεμματική επαφή -αντί για τα μάτια κοιτάζει το στόμα του ενήλικα-, απουσία ανταπόκρισης στην κλίση του ονόματός του από τον ενήλικα, απουσία προσπάθειας να τραβήξει την προσοχή του ενήλικα με φωνούλες, απουσία ενδιαφέροντος να κοιτάζει το πρόσωπό του στον καθρέφτη που έχουμε βάλει μπροστά του, δείχνει πολύ συχνά σοβαρό/γκρινιάρικο ή απαθές, δε δείχνει με το δάχτυλο αντικείμενο, δεν μιμείται χαιρετισμό κουνώντας το χέρι, δεν χρησιμοποιεί γκριμάτσες, εμφανίζει αυξημένη ευαισθησία σε ήχους που οι άλλοι μπορεί να μην εντόπισαν ή δεν τους ενοχλεί, αγνοεί συνομήλικους, ισχυρές αντιστάσεις σε αλλαγές και ρουτίνες, επαναληπτικές κινήσεις σώματος ή φτερουγίσματα χεριών ή ασυνήθιστες κινήσεις δαχτύλων κοντά στο πρόσωπό του. Η πρώιμη ανίχνευση αναφέρεται σε σημεία τα οποία αφορούν παιδιά ηλικίας 6 - 18 μηνών.
image-306014-SI.JPG